Kuta, 28 april

jahap da var det val kanske dags att slanga in ett litet inlagg har ocksa. Far be om ursakt for den usla uppdateringen. Nu har vi iaf tagit oss tillbaks till kuta och alskade Gora. Vadret har varit ratt bra sen vi kom tillbaka, dock har vi val kanske oss sjalva att beskylla nar vi inte ha tagit vara pa alla soltimmar vi haft.. (las sena natter = sova lange). Sa for er som inte vet sa ser ungefar vara dagar ut sahar: sova till 12, sola,ata festa.. ja svarare an sa var det inte! mehe. Dock har vi haft nagra rehab dagar nu eftersom alla har kant sig krassliga och sjuka. Men imorgon laddar vi om batterierna och kor beergarden,skygarden och bounty i vanlig ordning!

kan val ocksa passa pa att namna att pa fredag ska vi(om vi ar helt friska ) testa pa rafting. Hur kul ? ASKUL ju. Eller ja,det verkar as roligt iaf.Tanken var dock att vi skulle gora det medans steff och matto var har,men tiden drog i hop sig och vi hann inte..

Tyvarr sa kan vi inte lagga upp nagra bilder for det gar sa fruktansvart segt. Sa vi gor ett nytt forsok nandag i veckan och byter internetcafe.. bara for er! hehe snallt va!
Men nu ska vi ga till rummet och sla pa en av vara 20 filmer vi har inforskaffat oss.

LATER!

Gili, I'm in love

I tisdags lamnade vi Kuta kl 6 pa morgonen for att bege oss till Gili som ar en fantastisk o ett par timmar med bat fran Bali. Vattnet ar turkost och stranden ar fantastiskt frasch om man jamnfor med Kutabeach. Synd bara att vadret som sagt nte varit pa topp, har har man fatt klivit upp kl 9 pa morgonen och gatt hem vid 12 nar det borjat regna men nu, peppar peppar har vi fatt tva riktigt harliga soldagar vilket var valbehovligt da vi nastan var genomskinliga efter Laos och Vietnam!

Har pa Gili ar festen skon, alla festar mandagar, onsdagar och fredagar vilket passar oss utmarkt, da vi de andra dagarna legat pa ett soft stalle dar de visar tva filmer pa bioduk varje kvall och popcornen dar ar helt underbara hehe.  Annars har vi inte gjort mer an atit gott, festat, legat pa stranden forutom igar da vi hyrde cyklar och cyklade runt on, kikade pa solnedgangen och njot av varat underbara liv.

Har kommer lite blandade bilder

sadarja...ni fick nagra fina bilder fran anda gangen kameran har varit framme har (dvs nar vadret var pa topp), festar bilderna skippar vi troja..

Beergarden

Det har inlagget borde egentligen ha publicerats for nagon vecka sedan, men vi har varit pa tok for lata for att ladda upp. Men den som vantar pa nagot gott...

Rubriken ar lika fantastiskt som det later, vi har hittat himmelriket och vill inte lamna det, Beergarden ar ett riktigt harligt stalle dar man betalar 100000 och far dricka hur mkt ol man vill i 6h, det vill saga 80 sek for 6 garanterat roliga och fantastiska timmar med skona manniskor, typ bara svenskar som hanger dar sa gemenskapen ar pa topp. Vi far tacka Kim och Hoffe som visade oss detta stalle redan forsta kvallen pa Kuta! Satt mamma och pappa, kommer vi inte hem vet ni vart ni finner oss!

.. sen for en vecka sedan sa joinade aven steffi och matilda oss, svin skona brudar fran sundsvall som vi kommer att hanga med nagra dagar till innan dom lamnar oss for sverige.

Regn, regn och reeeegn

Fyfarao, vi har haft regn i 2 veckor nu...tror ni vi ar rastlos eller? det kanns verkligen som att vadret forstor hela dagen, vi sover bort hela dagarna just for att det inte finns nagot att gora nar regnet oser ner, och pa kvallarna sa hyr vi typ film..eller okej..det hindrar oss inte att festa aven fast det regnar.

Vi ville iallafall bara skriva nagra rader sa ni vet att vi lever, pusssssss

4 april

HEJ SVERIGE.

tankte att ni kanske behovde annu ett livstecken. Vi befinner oss nu pa fantastiska BALI i kuta, vi trivs som satan har och vi angrar nastan att vi var sa lange i thailand, vi skulle fasen ha dragit hit tidagare. Vi kom hit i fredags och da motte Kim och Christoffer upp oss och visade oss dom basta platserna att bo pa, sa just nu bor vi pa ett stalle som heter Gora Beach In som ar ett javligt soft stalle, bara massa backpackers och nastan varenda javel har ar fran sverige, hur soft som helst.

Nar vi skulle dra ut pa fredagskvallen sa visade grabbarna oss deras favoritstalle, beergarden. och tro mig, im in love (jag som inte ens gillar ol sa mycket).

Annars har vi inte gjort sa mycket annat sen vi kom hit, vi har gatt ut och festat pa kvallarna och pa dagarna sa har vi mest degat eftersom det ar sa daligt vader har, vi hade sol forsta dagen vi kom hit men sen har det regnat dom andra dagarna, men vi klagar inte, vi har tillrackligt mycket tid kvar att njuuuuta av varmen och fantastiska indonesien. Nu ska vi ga tillbaka till vara rum och dega lite, ikvall blir det nog kak och filmkvall med grabbarna.

..och ja, vi ar fullt medvetna om att dom har varnat for tsunami har nu, men vi fick precis hora att vi inte har nagot att oroa oss for nar dom igar drog tillbaka alla varningar, sa mamma och pappa...andas ut!

PUSS OCH KRAM

helvetesresan vietnam-laos

Sabai dee!
hur fan ar laget, jora. bilen gar bra sj?
Namen vafan, kom pa att vi glomt beratta om varan helvetes resa fran vietnam till laos. SA ni som kanner intresserade,varsagoda!

Nar vi bokade biljetten blev vi lovade det basta bussbolaget och dom basta bussarna. Resan skulle ta 24 h och vi skulle fa aka sleepingbuss hela vagen, utan byte..
Okej, forst blev vi inslangda i ett gammruck. Och sjalvklart fick jag(emelie) och mallz den enda platsen pa bussen dar rutan saklart var sonder. Sa efter Vietnams regn och kyla blasandes pa oss i 4 timmar, var vi kalla som isbitar.
Dags for buss byte.. okej, vart ska vi ga? - jo, ga ditat bara.. eh,jaha.. ditat, javligt bra beskrivning nar det ar en korsning..tack for hjalpen.
Ingen buss kommer och vi alla star som massa fragetecken..
i 30 minuter far vi sta i varldens kyla och vanta pa bussen. Och det var nog inte foren da vi insag hur kallt det maste vara hemma i harnta..
Nar bussen val kom sa var det en sleepingbuss,tack och lov nu kan vi antligen fa sova.
-Men icke.. Da ska vi byta buss igen efter ett par timmar. Ahokej, da kan vi val passa pa och ata efter vagen nu eftersom vi inte atit pa ca 12 h..
MEN saklart far bussen punktering sa vi blir staendes efter vagen 1 h  vilket resulterar i inget matstopp.
Suck..
Vi hoppar av mitt ute i ingenmansland. Vi ar 5 som hoppar av bussen.Men det jobbiga den har gangen ar att det bara ar vi 4 som ska till laos, den ena tjejen hoppade av for en PP (pisspause),vilket chaffisen inte marker. Sa bussen kor ivag utan henne.. (men efter manga om och men vander bussen och plockar upp henne) sa ingen storre skada skedd for henne.bara lite panikslagen sadar.
Sa dar sitter vi i 1h..2h..3h.. och det var sviiiiiinkallt! med flera lager trojor, byxor,filtar och allt. Vilket dock inte hjalpte spec mycket. Utan vi fros som svin anda..Men tillslut sa kommer bussen. Sa vi springer in och lyckas fa hela nedre och ovre bakredelen av bussen for oss sjalva.. ANTLIGEN, nu kan vi sova!
fast bara i 4 h.. sen var det dags for passkontrollen. Och har vid gransen var det annu kallare. Vi va nara att avliva oss sjalva..
Men efter att ha statt och vantat i ca 2 timmar pa att fa stampla ut , sa blev vi tvungen att ga 10 min for att ta oss till gransen och ga igenom passkontrollen. Och eftersom det var sondag sa blev vi tvungen att betala 5 dollar med for overtid. En liten parantes bara. Kan ju lika garna lagga in den nar jag anda ar i gang..
tillslut ar vi igenom..
kliver pa fel buss. fel buss igen..3e gangen gillt.
okej.. nasta problem!
-var ar min vaska?
Dum och yrvaken som jag ar lamnar jag den inne i bussen(forsta och sista gangen), det var ju enda ingen dar tankte jag och vi ska ju bara springa kontrollerna.
Min vaska ar alltsa borta och jag far varldens panik! forsoker fa kontakt med dom som jobbar pa bussen, men dom skrattar mest och rycker pa axlarna,"NO NO'.. jag kanner hur jag borjar koka,jag drar till med mordarblicken, (vilket tydligen funkade mehe). For alla sluta garva och kollade pa varandra "bag?" YES,idiot a bag" oke oke, one moment!
jag gar bak igen.. men ingen vaska kommer. jag gar fram igen och dom sager samma sak. till slut kommer chaffisen och skriker nagot pa babianspraket och sedan kommer en kille med vaskan..
TACK,sen sov jag med vaskan hela resan!

Laos,tubing i vangvieng

Sabai dee,savadika,hello, hejsan!

Efter 3 natter och 2 tubingdagar i vangvieng sa har vi nu lamnat laos och det 18 gradiga landet Med 3 stukade tar,blaa ben,en halv stukad tumme och skrubbsar langs fotter och ben:D Men ack va resan var vart det.
For er som inte vet vad tubing ar sa kan jag forklara lite snabbt.
Det ar alltsa en lang flod med massa barer, lianer,rutchkana langs vagen. Sa for att ta sig fran bar till bar flyter man pa en stor bumparing, vilket var sjukt nice. Eller sa valjer man den latta vagen att ga!
Aven fast att det regnade sa trotsade vi och hyrde ringar forsta dagen, vilket vi inte angrar en sekund:D det var huuur chill som helst. Hade det inte varit for baliresan sa hade vi velat stanna minst 2 dagar till i laos.

Sa nu befinner vi oss i bangkok och invantar varat flyg som gar till bali kl 6 imorgonbitti. Och forhoppningsvis har grabbarna kirrat boende at oss,sa att det bara ar att checka in nar vi kommer!:)

lagger upp mer bilder imorgon ,internet vill inte vara med oss idag!

vietnam

Har kommer lite bilder fran nar vi var i vietnam!

Vi besokte krigstunnlarna i Ho Chi Minh City

sen akte vi till Nha Trang for 3 dagars sol och bad

..och fest..mehe

sen drog vi till Hoi an for att sy upp lite klader, det sparade ganska rejalt och det blev pa tok for mycket klader. Man kunde aven sy upp skor, vilket vi tyckte lat javligt coolt, sa vi sydde upp 2 par skor var..vi fick aven folja med och se hur allt gick till nar dom sydde upp skorna, hur soft som helst.

.. det knapptes inte sa manga bilder i Hoi an eftersom vi hade fullt upp med att branna pengar. Tanken var aven att vi skulle dra vidare till Hanoi efter Hoi an, men eftersom vi hellre la pengarna pa klader sa blev det inte sa. Nu befinner vi oss antligen i laos efter en jaaavla lang resa pa ca 30 timmar (berattar om det i nasta inlagg). Idag ska vi testa pa den omtalande tubingen, vi hoppas pa att det blir awesome.

Ses och hors!

22 mars

HEJ! vi vill egentligen inte skriva nagot blogginlagg eftersom vi inte kan ladda upp nagra bilder pa dom har javla segdatorerna..men vi kande att ni kanske behovde ett livstecken. Vi ar just nu i Hoi an (aven kallad skraddarnas stad). Det brinner i fingrarna pa oss och vi vill sy upp hur mycket klader som helst, men vi maste forsoka tanka pa budgeten sa vi inte blir tvugna att aka hem tidigare.

Har i vietnam ar iallafall boendet mycket billigare, sa nu behover ingen oroa sig for att vi bor i en lopphala. Vi bor nu pa ett hotell med pool, frukost, gratis internet och gratis cyklar sa vi kan ta oss genom staden hehe...tur att det inte finns nagra uppforsbackar har, hade dock varit bra med nagra backar sa vi kan bygga pa benmusklerna lite..men enligt vietnameserna sa har vi ju tydligen mycket muskler, var en brud som sa till oss idag "ni ser valdigt grova ut, men ni har inge fett pa kroppen", DAGENS SKAMT.

Nu ska vi ga och lagga oss eftersom vi inte fick manga timmars somn pa bussen hit inatt, och imorse klockan 8 var vi redan hos skraddaren och var dar till klockan 6 pa kvallen.. SA GODNATT.

17 mars

Liten snabb update innan vi aker vidare mot Nha trang!
841225553067, Har ar varat vietnamesiska nr for er som vill fa tag pa oss:)

Nu ska vi springa och kopa subway infor bussresan. hehe

Hejdo

Ho Chi Minh City

Eller Saigon som det ocksa kallas ar var nuvarnade destination, igar motte vi upp varandra och nu ar antligen kvartetten aterforenad! Antligen fortsatter aventyren i Vietnam tillsammans

Idag har vi varit och besokt de kanda krigstunnlarna Cu Chi och strosat runt i staden. Var guide idag berattade att det finns 5 miljoner mopeder har sa ni kan tanka er, lite kaotisk trafik hehe.
Var aven och kopte varan bussbiljett idag, denna ar oppen och kommer ta oss till Nha trang, Hoi an och Hanoi nar vi kanner for det sa redan imorgonkvall aker vi nattbuss till Nha trang och dar far vi se hur lange vi stannar. Denna biljett kostade oss 735000 dong var, riktigt jobbig valuta har. Man far ta bort 3 nollor och sedan dela pa 3 sa far man ungefar ut vad det kostar i SEK, men det ar ju skont att man far kanna sig som en miljonar en gang i livet da maxbeloppet i bankomaterna ar 2 millar, men endast 600 SEK.
Vi har aven skaffat oss ett gemensamt Vietnamesiskt simkort, sa Lotta ser du detta kan ju du kommentera vilket nr vi har da vi inte sjalva kan se det.
Har inte tillgang till nagra bilder nu men vi lagger upp nagra imorgon :)
/Malin och Emelie

kaos

borjar fundera pa om thailanderna ar efterblivna.. vi hade ju som sagt planerat att aka till vietnam pa tisdag! sa vi akte till bangkok  for att fixa ett visum eftersom vi hort att man maste ha det for att aka dit. nu har vi varit pa 3 olika stallen och fragat hur det ligger till som, ALLA sager olika. ena sager att vi inte behover nagot eftersom vi inte ska vara dar langre an 14 dagar, och en annan sager att vi maste ha visum. Och nu har vi aven fatt veta att for att kunna ta sig till vietnam via buss, sa maste vi forst aka till kambodja (vilket aven innebar att vi maste fixa visum dit) sen maste vi sova dar en natt, och sen ta oss till vietnam. blir jaavligt dyrt har vi kommit fram till..sa nu funderar vi pa att ta flyg istallet vilket blir ungefar lika dyrt..nagon som vet hur det ligger till som? behover vi visum eller inte? blir fan tokig... nee, nu ar vi deprimerad sa nu ska vi trostshoppa. hejda.......

Phnom Pen och Sihanoukville

Hej pa er!

Efter ett par fantastiska dagar i Siem Reap dar vi besokte Angkor Wat bland annat och helt underbara Sos Barnby akte vi till huvudstaden Phnom Pen for att utforska den, dar besokte vi aven killing Fields men mer om det senare!

Nu tankte jag mest bara skriva att vi kommit fram till sihanoukville som ligger efter kusten sa antligen lite sol och bad for mig ( Malin D) och Tove, tror vi solat kanske 6h pa 3 veckor sa det kanns skont! Har ar det aven helt galet mkt ungdommar och barer efter stranden heheh..

Varit lite strul kring visumen in till Vietnam med, forst trodde vi inte att vi behovde ngra eftersom vi bara ska vara dar i ca 2 v, sedan laste vi till oss att vi maste ha det, gick och lamnade in passen, betalade och allt och nar vi skulle hamta dom dagen efter fick vi tillbaka pengarna for att dom sa att vi inte behode dem utan att vi svenskar far 2 v gratis, nu sager vissa att vi maste lamna vietnam vid samma stalle vi kommit in, vilket vi inte ska eftersom vi reser upp genom landet och vidare till Laos sedan men vi far hoppas pa det basta!!

Nu ska vi se lite vad detta stalle har att erbjuda mer, lite bilder fran Siem reap!

Angkor Wat ca 7 pa morgonen

Angkor Wat ngn pa morgonen, akte redan kl 5 for att se den kanda soluppgangen over templet

jag och Tove framfor Maxs fotbollsplan, tack Maja for informationen om att besoka detta FANTASTISKA stalle!!

Underbara barn pa Sos barnby

Tove och Jag i en underbar Tuktuk!

12 mars

.. Jag (mallz) kande mig lite battre i magen igar, vilket alltsa ledde till en utgang. Vi kande att vi inte kunde lamna koh chang utan att ha testat pa partylivet och eftersom det var beachparty pa stranden dar vi bor sa var det klart att vi skulle dit, och det angrar vi absolut inte. vi hade riktigt trevligt med massa brudar fran sverige som vi har traffat har. Kanns riktigt trakigt att vi maste lamna det har stallet nu nar man traffat massa trevligt folk, men vi ska ju till vietnam pa mandag/tisdag sa vi maste tillbaka till bangkok for att fixa visum.

hur som helst..imorse vaknade bade jag och emelie och kande oss valdigt bakissjuka...mhmmm perfekt, da tar vi en heldag i sangen med massa gotta tankte vi. Nej men da kom vi ju pa att vi hade bokat en elefanttrekking i djungeln klockan halv 12, och eftersom vi redan hade betalat och allt sa var det val lika bra att ta sig upp pa den skiten da. Helt forstorda satt vi pa dom dar jakla elefanterna i 2 timmar...men det vare faktiskt vart! vi fick namligen stanna vid en liten vattenhala dar vi fick bada...MED ELEFANTERNA. huuuur coolt som helst om jag far saga det sjalv.. Nar vi sen kom tillbaka sa var tanken att vi skulle hinna med nagra soltimmar med brudarna eftersom det ar varan sista dag, men bade jag och emelie var som sagt helt forstorda sa vi la oss och sov i sangen istallet. bjuppar pa lite bilder fran dom senaste dagarna och en fantastiskt trakig videoblogg.

footscrub

filmkvall

sadar! och har ni den troligt roliga videobloggen.
ENJOY

puss och smek

10 mars fran koh chang!

tjoho!

Kan namna lite saker som har hant
oss under varan resa fran koh samui-bangkok-koh chang.
Det hela borjar med att vi maste lamna vara kara pa koh samui redan kl 12 pa dagen. Nar vi kom fram till farjan far vi sitta och vanta dar i 1.5 timme. Och nar vi val fick kliva pa gammrucken till buss, sa kor han oss ca 200 m, dvs ut pa piren.. okej, tack for skjutsen.. Da kliver vi pa farjan, kliver pa bussen igen nar vi ar framme. och far alltsa aka denna buss i flera timmar, tills vi har kommit till surratani.. Val dar framme, far vi sitta och vanta i 3 timmar pa nasta buss..hej myggbiten!

Framme i bangkok letar vi oss forta basta rum pa khaosand road, ett litet rum med en flackt blev det..Svintrotta som vi var gick det anda inte att sova i denna varme..

Okej.Trotta och yrvakna, springer vi in pa 7eleven for att kopa frukost och tandkram eftersom bade min och malins var slut. sa malin grabbar at sig en tub. Yes, antligen far vi borsta tanderna..Nae,sjalvklart sa har vi lyckats ta den enda tandkramen med SALT smak.. GUD sa mummsigt. Bra start pa denna dag..

Nu star vi och vantar pa bussen mot koh chang. den ska ga kl08.00. Yes,tack och lov for att det ar en V.I.P buss, nu kanske vi antligen kan fa sova nagra timmar.. Tiden gar.. igen buss kommer.. efter drygt 1 h kommer det en buss,finally.. hepp det var inte varan. Efter ett tag kommer den, sa dom vip buss? tjena, vi har alltsa fatt ett nytt gammruck till buss. Vi gav redan har upp hoppet om att vi skulle ha turen pa varan sida..
Mycket sant.. Nar vi val stannar for toa/mat stopp. ar det stopp i alla toaletter.. okej, da koper vi val oss en pase notter som trost ist da..na da ska dom ha 200 javla bath for en pasjavel. Ihelvette heller!

da kliver vi pa bussen igen.. efter att ha akt 30 min, borjar det regna.. ja , tror ni inte att bussjaveln lacker in vatten? jo, saklart !

och inte nog med det, varje gangen karln bakom oss andades, kom det ett moln mde bakisdoft.. mmm mysigt. Var ar gasmasken.... Det var nastan sa att jag tankte slanga tandkramstuben pa honom. For vadsom helst hade fan varit battre an den doften..

Och ja.. sen nar vi ar framme fragor dom om vi har hotel. Nej, ge oss ett, typ! For nu orkade vi inte jiddra na mer.
Tack och bock !

Sa nu har jag skrivit av mig lite..hehe

Khaosand road

MBK

Nu ska vi ga tillbaks till varan myshorna pa siam hut och se pa hangover. Imorgon laddar vi for utgang om vi kanner oss piggare.
Sen vill jag passa pa att gratta Jennie som fyller 20 ar idag. Hoppas du far en sjukt bra fodelsedag i vietnamn baby!:)